• Uçak İkaz Lambası
  • banner1
  • banner8
  • banner7
  • banner3
  • banner 2
  • banner6
  • banner1
  • banner8
  • banner7
  • banner3
  • banner 2
  • banner6

Neden led teknolojisi

AKKOR

Akkor ışıklandırma sistemleri, Fresnel lenslerine koyulan kırmızı kürelerin ışığı yatay yansıtarak, hem düşük yoğunluklu (32 kandela’dan büyük) hem de orta yoğunluklu (2000 kandela’dan büyük) gece uygulamalarında kullanılır.

Akkor ışık kaynaklarının kısa ömürlü oluşundan dolayı (bir yıldan az), iki ışık düzeneği kurmak gereklidir: Asıl sistem ve onun yedeği. Kısıtlı ömür (2000 saatten az) ve yükseltilmiş güç tüketimi (1 watt ile üretilmiş 15 lumen) özelliklerinden dolayı bu lamba kullanımdan kaldırmış ve 2009’dan beri Avrupa Birliği’nde üretimi yasaklanmıştır.

FLOROSAN

Kırmızı kürelere konan florasan ışıklandırmaları düşük yoğunluklu (32 kandela’dan büyük) gece uygulamalarında kullanılır. Noktalı forma sahip olan bu ışıklandırma, 32 kandela’ya ulaşmak için yüksek güce ihtiyacı vardır. Beş yıldan fazla ortalama ömre sahiptir.

XENON

Fresnel lensli kırmızı kürelere konan Xenon ışıklandırma sistemleri hem orta yoğunluklu (2000 kandela’dan büyük) gece uygulamalarında ışığı yatay yönlendirerek, hem de yansıtıcı kullanarak 200.000 kandelalık beyaz flaşa kadar çıkarak gündüz uygulamalarında kullanılır.
Kısıtlı ömür beklentisi (1.000 saate kadar) bu kaynağı pahalı kılmıştır, ve iki ışıklandırma gövdesi kullanılmalıdır: Asıl olan ve onun yedeği.

LED

LED ışıklandırma sistemleri hem düşük (32 kandela’dan büyük), hem orta (2000 ile 200.000 kandela arası), hem de yüksek yoğunluklu (200.000 kandela) uygulamalarda, beyaz ya da hava araçlarının kırmızı renginde kullanılır. Uzun kullanım ömrü (100.000 saat) ve düşük enerji tüketimi sebebiyle, LED ışıklandırma bilinen en güvenli ışıklandırma kaynağıdır.

Florosan ve Xenon ışıklandırmalarının dezavantajları:

• Verimlilik yetersizliği (Akkor ampullerdeki güç tüketiminin sadece çok küçük bir kısmı enerjiye dönüştürülebilir)
• Kirlilik yaratan materyaller kullanılarak üretim (merküryum, sodyum)
• Kısa kullanım ömrü (bir ila iki yıl arası)

Düşük yoğunluklu ışık çeşitlerinin karbondioksit emilimleri:

Kaynaklar Emilim miktarı (kg/yıl)
Akkor 77.86
Florosan 19.46
Xenon 9.73
LED 7.3


HAVA ARAÇLARI UYARI SİSTEMİ KAYNAKLARININ GELİŞİMİ VE KIYASLANMASI


Kullanım Ömrü

Uluslararası kurallarca talep edildiği üzere: ‘’kurulumlu ışıklandırma sistemlerinin güvenilirliği bir yıldan daha az olmamalıdır’’ (ICAO Aerodromes Dergisi, 2013, Vol. 1, Bölüm 6, 10.4.6). Bir LED ışıklandırmasının ortalama ömrü 100.000 saat civarıdır (11 yıl).

Uçak İkaz Lambası

Enerji Tasarrufu

Uçak İkaz Lambası

LED NEDİR VE NEDEN TERCİH ETMELİYİZ


1962 yılında, Nick Holonyak Jr ışıklandırma sektöründe çığır açan ilk LED ışığı geliştirdi.

LED ışık verici diyotun kısaltılmış ismidir. Bu aletin çalışma düzeneği oldukça basittir: Elektrik akımına tabii tutulduğunda, işlenmiş silikon diyot ışık verir.

Başlarda LED ışıklar sadece kırmızı renkte kullanılabildiği için elektrik merkezlerinde bir sorun olduğunda bunu aktarabilmek için sinyal ışığı olarak kullanılıyordu. Diyotu başka materyallerle işleyerek yeşil ve sarı LED’lerin üretimi mümkün hale geldi. En yüksek verimlilik sağlanan mavi LED’lerin üretimine 90’larda başlandı. Maviyi diğer renklerle karıştırarak tüm renkleri elde etmek mümkündü. Örneğin, bilgisayar monitörleri kullandığı sonsuz çeşitlilikteki renk tonları sadece bu renkleri kullanarak elde eder.

LED Işık Kaynağının Avantajları

Tasarruf

Uzun Ömürlülük LUXSOLAR LED’lerin ortalama ömrü on yıl iken, beyazlaştırıcı ya da Xenon ışıkların ortalama ömürleri iki yıldır.
Süreklilik LED kalitesini kaybetmezken giderlerini düşük seviyede tutar. Aralıklı olarak ışık değiştirmeye gerek yoktur.
Düşük Enerji Tüketimi LED ışıklarının ortalama güç tüketimi Xenon ya da Akkor ışığa oranla on kat daha azdır.


Güvenlik

Anında Işıklandırma LED ışığı anında ulaşılabilirdir, ışığın güçlenmesi için ısınmasını bekleme sorunu ortadan kalkmıştır.
Saf Işık LED ışıklandırma IR ve UV ışık perdelerinden arındırılmıştır.
Düşük Gerilim LED oldukça düşük gerilimle çalışır.


Çevresel Koşullar

Aşırı Sıcaklar LED -45°C’tan +85°C’a kadar olan aşırı düşük ve yüksek hava koşullarında çalışmaya uygundur.
Sis LED ışıkları sis ve dumanda görülebilecek kadar saftır.
Titreşimlere Duyarlılık İçinde duyarlı bölgeler olmadığı için, LED titreşim ve darbelere dayanıklıdır.


Düşük Kirlilik

Merküryum İçermemesi LED ekolojik bir ışıklandırma sistemidir. Yüksek kirlilik içeren veya toksik maddeler barındırmaz.
Karbondiyoksit Emilimi Akkor lambalara oranla 1000 kg daha az kardondioksit üretir.


HAVA ARAÇLARI IŞIKLANDIRMALARI İÇİN ULUSLARARASI DÜZENLEMELER

ULUSLARARASI KURALLAR

Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu (ICAO), 2013’te Hava Araçları Sahaları İçin Uluslararası Standartlar ve Önerilen Kurallar yayının altıncı edisyonunu yayınlamıştır.

Hava araçları sahaları tasarımı ve operasyonları, Annex 4, Sayı 1, Bölüm 6’da ve hava araçları sahalarının manüel tasarımı ve görsel yardımcıları Bölüm 4’te tüm hava araçları ve yapı üreticilerinin uyması gereken kurallar belirtilmiştir.

Uzun binalar ve yapılar hava araçları için tehlikeli yapılar olabilirler. Bunları daha görünür kılmak, kazaları önlemek ve güvenli bir rota sağlamak adına önemlidir. Ölçüler kazaları önlemeye yönelik, ICAO önerilerini dikkate alarak, tüm hava otoritelerinin uzun binalardan haberdar olmasını sağlamak adına kırmızı/beyaz boyama ya da Hava Araçları Hava Araçları Uyarı Işıkları (AWL) kullanılır:

1. Obje kontrast bantlar şeklinde görülen renklerle boyanmalıdır … turuncu ve beyaz kullanılmalıdır … (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.2.4)
2. Yatay düzleme yerleştirilmiş bir engel işaretlenmeli ve hava sahası gece de kullanımdaysa ışıklandırılmalı (ICAO Hava Sahası, 2013, sayı 1, Bölüm 6.1.4)
3. Engel gün içinde de ışıklandırılıyorsa işaretlemeye gerek kalmayabilir (ICAO Hava Sahası, 2009, Sayı 1, Bölüm 6, 6.1.1)

Bu ışıklandırma araçları gece boyunca kullanılabilir, fakat pilotun görüş alanının azaldığı kötü hava şartlarında gün içinde de kullanılmalıdır. Yapının yüksekliği, genişliği, çeşidi ve lokasyonuna bağlı olarak Hava Sahası Işıklandırmaları’nın belirli çeşitleri kullanılmalıdır: düşük ya da yüksek yoğunluk, yanıp sönen ya da sabit yanan, kırmızı ya da beyaz ışık, patlamaya dayanıklı ya da IP adresi gibi.

YEREL DÜZENLEMELER

Aşağıda listelenmiş olan ulusal norm ve düzenlemeler ICAO, Annex 14 düzenlemelerine referans verir.

1. T.C. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Kasım/2007/2013
2. Bezilya: Portaria n 256/GC5, 13.05.2011, Bölüm XI Sinalizaçao de obstaculos
3. Almanya: Nachrichten für Luftfahrer, 24.05.2007
4. ABD: FAA Advisory Circular AC 70/7460- IK
5. İspanya: Guia de senalamiento e iluminacion de obstaculos; 12.04.2012, Bölüm 7 Senalamiento e iluminacion de objetos, sayfa 16-34 ve Bölüm 8 Esquema de uso y emplazamiento de luces de obstaculos
6. İtalya: Regolamento per la costruzione e l’esercizio delgi aeroporti, 21.10.2003, Bölüm 11.8 Luci di segnalazione ostacolo
7. Fransa: DEVA1022990A, 07.12.2010

HAVA ARAÇLARI IŞIKLANDIRMALARI İÇİN ULUSLARARASI DÜZENLEMELER

İKİ AKSAKLIK ARASI ORTALAMA ZAMAN

Işık kaynağı dahil olmak üzere tüm bileşenler düzeltmeye gerek kalmadan bir yıl idare edebilecek bir performans aralığında kurulmalı ve düzeltme işlemlerini kolaylaştırmalıdır. Yıllık olarak ayarlanan düzeltme işlemleriyle iki aksaklık arası ortalama zaman sistemi altı aydan kısa sürmemelidir (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 14.6.2)

Kısa ömürlü olmalarına karşın, Akkor ve Xenon uyarı lambaları ICAO’nun iki aksaklık arası ortalama zaman sistemi durumları için talep ettiği uyarı ışıklarıyla birlikte tedarik edilmelidir. İkinci ışıklandırma asıl AWL ışığını kapatır. LUXSOLAR LED ışıkları normal ve acil LED ışıklandırmalarının yerinde ayrı biçimle ayrı olarak yerleştirilmiştir, böylece LED bir ışı kaynağı olarak kullanılmış, daha uzun bir iki aksaklık arası ortalama zaman garantilenmiş ve acil durum ışıklarının kurulumuna gerek kalmamıştır.

TASARIM VE OPERASYONLAR

Hava Araçları Uyarı Işıklandırmaları’nın türü, sayısı ve yerleştirilmesi şu şartlara bağlıdır:

1. Yapının uzunluğu ve havaalanına yakınlığı
2. Yapının dış yarıçapına (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 14.6.9)
    • 6 metreye kadar = 3 ışıklandırma
    • 6 dan 30 metreye kadar = 4 ışıklandırma
    • 30 dan 60 metreye kadar = 6 ışıklandırma
    • 60 metreden fazla = 8 ışıklandırma

Her seviyede işaretlenen düşük, orta ya da yüksek yoğunluklu engel ışıklarının sayısı ve düzenlemeleri objenin her açıdan görülebileceği şekilde olmalıdır. Bir ışığın diğerini gölgelemesi halinde, ek ışık kaynakları sağlanmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.22)

ICAO talimatlarına göre düşük, orta ve yüksek yoğunluklu hava araçları Uyarı Işıkları;

1. Sabit objeler üzerindeki düşük yoğunluklu uyarı ışıkları, A ve B Tipi, sabit kırmızı ışıklar olmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.23)
2. A tipi orta yoğunluklu uyarı ışıkları flaşlı beyaz ışık, B tipi flaşlı kırmızı ışık ve C tipi sabit kırmızı ışık olmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.30)
3. A ve B tipi orta yoğunluklu engel ışıkları sabit nesneler üzerinde aynı anda flaşlanmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.32)
4. A ve B tipi yüksek yoğunluklu ışıklar flaşlı beyaz ışık olmalıdır.
5. A tipi yüksek yoğunluklu uyarı ışıkları aynı anda flaşlanmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.35)
6. Üst kablo ve ağların varlığını gösteren kuleler için olan B tipi yüksek yoğunluklu uyarı ışıkları anlık flaşlanmalıdır. (ICAO Hava Sahası, 2013, Sayı 1, Bölüm 6, 6.3.36)

IŞIKLAR

DGAC-STAC tarafında sertifikalanmış LUXSOLAR, ICAO gerekliliklerini yerine getirmiş olarak, güvenli güvensiz alanlar için farklı yoğunluk seçenekleriyle birçok LED Hava Araçları Uyarı Işıkları seçeneği sunar:

1. Düşük yoğunluk (LIOL-A ve LIOL-B)
2. Orta yoğunluk kırmızı (MIOL-B ve MIOL-C)
3. Orta yoğunluk beyaz (MIOL-A)
4. Çift orta yoğunluk (MIOL-AB ve MIOL-AC)
5. Yüksek yoğunluk (HIOL-A ve HIOL-AB)

Uçak İkaz Lambası

LUXSOLAR LED ışıkları bir takım yenilikleri ve kendine has özellikleri sebebiyle piyasanın en iyisidir:

1. Soğutma sistemi: iyi bir soğutma sistemi ve yüksek çalışma performansı özellikle sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerde uzun ömrü garantilemek adına önemlidir. LUXSOLAR bu sorunu merkezdeki ısıtma havuzuna kendini soğutmaya zorlayan bir boşluk yerleştirerek çözmüştür. Altına ve üstüne yerleştirilmiş bir rüzgar dağıtıcı sayesinde içeriden dışarı hava akışını sağlar.
2. Lensler: ICAO tavsiyesi olan -1 ile +3 arası sıcaklıkları sabitleyen PMMA patentli lensler kullanılmaktadır.
3. Düşük rüzgar etkisi faktörü
4. GORATEX Sistemi: Tüm ışıklar buğulanmayı engelleyen sisteme sahiptir.
5. Tüm ışıklandırmalarda, havacılık infrared kasklarını görünür kılan infrared LEDler mevcuttur.
6. Ucuz çözüm: Tüm ışıklandırmalarımız müşteri isteklerine bağlı olarak üretilebilir.

Uçak İkaz Lambası

Copyright © 2018 Wetra

International Civil Aviation Organization FAA SHGM IALA